ÇOCUKLARDA KENDİNE SAYGI VE EMPATİ GELİŞTİRMEK İÇİN EBEVEYN YAKLAŞIMLARI
Özgüvenli, kendinden emin olan çocuklar, hayatın zorlukları ile daha kolay baş edebilir.
Çocuklarımıza
saygılı ve onurlu davranmamız, onların bize ve başkalarına yönelik
davranışlarına örnek oluşturur.
Çocuklara
kendilerini bir başkasının yerine koyma ve başkalarının duygularını anlama konusunda
yardımcı olunursa, ileride olgun ve özenli yetişkinler olurlar.
Çocuklara
sorumluluk verdiğiniz de az veya çok değil gerçekçi beklentiler içerisinde
olmak gerekir. Çocuğunuzun yetenek seviyesi ne olursa olsun saygı duymak
gerekir ve her çocuk saygıyı hak eder.
Çocuğun
doğal yeteneği olan alanları bulmak gerekir.
Gerçekçi
övgü ve değerlendirme yapmak önemlidir. Sadece sonuca değil ilerleme ve çabaya
bakmanız onu cesaretlendirecektir.
Ebeveyn
olarak çocuklarınıza liderlik yapabileceği faaliyetler ve grup çalışması için
fırsatlar oluşturun. Çocuklara kendi davranış kurallarını koyacağı fırsatlar
tanıyın ve bu kurallara uymaları için onları sorumlu tutun. Bu konuda oyunlar
size yardımcı olacaktır. Arkadaşları veya ailesiyle birlikte oynayabileceği
oyun ortamları yaratın. Oyun kuralları ile sınırların varlığını yaşamasını
sağlayın.
Örneğin:
Başkalarına saygı duymak, başkalarının sözünü kesmemek, kaba kelimeler
kullanmamak, fiziksel şiddette bulunmamak, paylaşmak seçeneklerini
sununuz.
Olumlu
ifadeler ortaya koyun ve kullanmasını sağlayın.
Örneğin:
''Bunu yapabilirim.'', “İyiyim.”, “Bunu daha önce yaptım, yine
başarabilirim.''
Çocuğunuza kazandırmak istediğiniz davranış amacına yönelik yaklaşımları kullanmak.
Çocuklarınızın
kendi çözümlerini üretmelerine yardımcı olun.
Ø
Örneğin:
“Ne
istiyorsunuz? “
“Onu
elde etmek için ne öneriyorsunuz?”
Çocuğunuza
alternatif seçenek oluşturmak için destek olun.
Ø
Örneğin:
“Bu
sorunu çözebilmek için ne yapman gerekiyor?”
Çözüm
alternatiflerinin ne gibi sonuçlar getirebileceğini paylaşın, düşünmelerine
yardımcı olun.
Ø
Örneğin:
“Bu
nasıl olacak? “
“Peki,
ondan sonra ne olacak?”
Davranışları
için mantıklı sonuçlar yaratmasında yardımcı olun.
Ø
Örneğin:
“Ödevini
bitirir bitirmez, televizyon izleyebilirsin.”
“Odanı
temizledikten sonra dışarı çıkıp oynayabilirsin.”
Hareketi
ve yapanı birbirinden ayırın.
Çocuğun
kişiliğini ve karakterini değil, davranışını tanımlayın, yerine ne tür bir
davranış olması gerektiğini ona söyleyin.
Ø
Örneğin:
“Seni
seviyorum ama şimdi yaptığın bu davranış hoş değildi.” Yerine,
Hoş
olmayan davranış yerine görmek istediğiniz davranışı tanımlayın.
Yorumlar
Yorum Gönder