ÇOCUKLARDA KENDİNE SAYGI VE EMPATİ GELİŞTİRMEK İÇİN EBEVEYN YAKLAŞIMLARI

 


Özgüvenli, kendinden emin olan çocuklar, hayatın zorlukları ile daha kolay baş edebilir.

Çocuklarımıza saygılı ve onurlu davranmamız, onların bize ve başkalarına yönelik davranışlarına örnek oluşturur.

Çocuklara kendilerini bir başkasının yerine koyma ve başkalarının duygularını anlama konusunda yardımcı olunursa, ileride olgun ve özenli yetişkinler olurlar. 

Çocuklara sorumluluk verdiğiniz de az veya çok değil gerçekçi beklentiler içerisinde olmak gerekir. Çocuğunuzun yetenek seviyesi ne olursa olsun saygı duymak gerekir ve her çocuk saygıyı hak eder.

Çocuğun doğal yeteneği olan alanları bulmak gerekir.

Gerçekçi övgü ve değerlendirme yapmak önemlidir. Sadece sonuca değil ilerleme ve çabaya bakmanız onu cesaretlendirecektir.

Ebeveyn olarak çocuklarınıza liderlik yapabileceği faaliyetler ve grup çalışması için fırsatlar oluşturun. Çocuklara kendi davranış kurallarını koyacağı fırsatlar tanıyın ve bu kurallara uymaları için onları sorumlu tutun. Bu konuda oyunlar size yardımcı olacaktır. Arkadaşları veya ailesiyle birlikte oynayabileceği oyun ortamları yaratın. Oyun kuralları ile sınırların varlığını yaşamasını sağlayın. 

Örneğin: Başkalarına saygı duymak, başkalarının sözünü kesmemek, kaba kelimeler kullanmamak, fiziksel şiddette bulunmamak, paylaşmak seçeneklerini sununuz. 

Olumlu ifadeler ortaya koyun ve kullanmasını sağlayın. 

Örneğin: ''Bunu yapabilirim.'', “İyiyim.”, “Bunu daha önce yaptım, yine başarabilirim.'' 

Çocuğunuza kazandırmak istediğiniz davranış amacına yönelik yaklaşımları kullanmak.

Çocuklarınızın kendi çözümlerini üretmelerine yardımcı olun.

Ø  Örneğin: 

“Ne istiyorsunuz? “

“Onu elde etmek için ne öneriyorsunuz?”

Çocuğunuza alternatif seçenek oluşturmak için destek olun.

Ø  Örneğin: 

“Bu sorunu çözebilmek için ne yapman gerekiyor?”

Çözüm alternatiflerinin ne gibi sonuçlar getirebileceğini paylaşın, düşünmelerine yardımcı olun.

Ø  Örneğin: 

“Bu nasıl olacak? “

“Peki, ondan sonra ne olacak?” 

 

Davranışları için mantıklı sonuçlar yaratmasında yardımcı olun.

Ø  Örneğin:

“Ödevini bitirir bitirmez, televizyon izleyebilirsin.” 

“Odanı temizledikten sonra dışarı çıkıp oynayabilirsin.”  

Hareketi ve yapanı birbirinden ayırın.

Çocuğun kişiliğini ve karakterini değil, davranışını tanımlayın, yerine ne tür bir davranış olması gerektiğini ona söyleyin.

Ø  Örneğin: 

“Seni seviyorum ama şimdi yaptığın bu davranış hoş değildi.” Yerine,

Hoş olmayan davranış yerine görmek istediğiniz davranışı tanımlayın.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar