ÖZEL ÇOCUKLAR VE ÖZEL DURUMLARDA İLETİŞİM. 

Bazen çocuklarımızın dikkat yetmezliği, öğrenme zorluğu, zor karakter ve ortama uyum sorunu çektiklerini görürüz. Ebeveynler, bu çocuklarımız ile özel eğitim ve iletişim teknikleri kullanmak zorundadırlar.

Bu tür çocuklar, onlara yönelik ana- babalık ve iletişim teknikleri hakkında daha fazla bilgi için uzman yardımı istenebilir. 

Çocukların karakter boyutları genel olarak aşağıdaki gibi gruplanabilir.

Kolay ve uyumlu çocuklar.

ü  Genel olarak biyolojik fonksiyonları düzgündür.

ü  Değişikliklere kolay uyum sağlar.

ü  Yeni şeylere karşı ilk tepkisi olumlu yaklaşmak olur.

ü  Olumlu bir ruh hali vardır.

ü  Tepkiler düşük derecelidir.

Yavaş alışan/ısınan çocuklar. 

ü  Korkak, çekingendir.

ü  Yeni deneyimlerden kaçınır.

ü  Yeni durumlara yavaş uyum gösterir. 

ü  Güvende olduktan sonra olumlu yaklaşabilir. 

Yavaş alışan/ısınan çocuklarla iletişim teknikleri.

ü  Çocuğu değişiklik için hazırlayın. 

ü  Çocuğu yavaş yavaş olayların içine çekin. 

ü  Bağımsızlığı ortaya koymasına fırsat verin.

ü  Yeni tecrübeleri yaşamasına fırsat verin. 

ü  Aynı şeylerin her gün aynı yerlerde olduğu bir ortam yaratın.

ü  Bir rutin oluşturun ve güvenli bir ortam sağlayın.

Çekingen ve yavaş alışan çocuklar genelde nazik, içe dönük ve yaratıcıdırlar.

Çekingenlik çoğunlukla anne babadan geçer aynı zamanda aile içi iletişim tarzından etkilenir.

Yeni ortamlara uyum sağlama, kendi imajının düşüklüğü veya diğer çocukların dalga geçmesinden de çekingenlik kaynaklanabilir. Bu ve benzeri nedenlerle edinilmiş bir karakter özelliğidir. Bu özellik olası tehlike durumlara uyum sağlamak için geliştirilmiş bir savunma tepkisi de olabilir. Bu durum okuldaki performansı ve sosyal hayatı engelleyen zararlı bir özellik olarak da ortaya çıkar. Hata yaptığında eleştirilme korkusu içinde bulunan ya da yaşıtlarından izole olmuş içe dönük bir çocuğun yardıma ihtiyacı vardır. Bu içe kapanma yalnızlığa ve yaşıtları tarafından reddedilmeye neden olabilir.

Ebeveynleri neler yapabilir?

ü  Öncelikle çocuğu tüm özellikleri ile kabullenmek gerekir. 

ü  Çocuğunuzla yavaş ve yumuşak konuşun. 

ü  Çocuğa soruya cevap vermek için vakit tanıyın. 

ü  Kendine olan güvenini ve risk alıp yeni durumlara girmesi için özgüvenini geliştirin. 

ü  Güçlü yönlerine dikkat çekin, utandırmamak için zayıf yönlerini fazla açığa vurmayın ve abartılı davranmayın.

ü  İlgisini çeken ve başarı gösterdiği etkinliklerde yer almasına izin verin. 

ü  Sanat, spor, drama çalışmalarında sahne arkalarında görev almasını sağlayın

ü  Alışılmışın dışındaki aktivitelere katılmasını destekleyin ve çocuğun başarıyı tatmasına imkan verin, katılımını zorlamayın.

ü  Küçük çocuklara yardımcı olmasına ya da yapıcı bir şekilde katkıda bulunmasına imkan verin.

ü  Çocuğun olumlu sosyal becerilerini kuvvetlendiren yaşıtları ile uygun karşılıklı ilişkiler kurmasına yardımcı olan etkinliklere katılımını sağlayın.

ü  Çocuk yeni bir şeye atılmadan önce reddediyorsa empati göstermeye çalışın.

ü  Çocuğun yeni girişimlere ısınması için izin verin önceden prova yapmasını ve kendini ayarlaması için zaman verin.

ü  Sabırlı olun.  

Zor veya yabani olan çocuklar. 

ü  Düzensiz biyolojik fonksiyonları vardır.

ü  Yeni insanlardan ve ortamlardan çekinirler.

ü  Değişikliklere yavaş uyum sağlar.

ü  Huysuz ya da dağınıktırlar.

ü  Aşırı tepki göstermeye eğilimlidirler.

ü  Çok aktiftirler.

Zor/Yabani çocuklarla iletişim teknikleri.

ü  Mevcut duygularını tanımlayıp onların üzerine odaklanın. 

ü  Katı sınırlar belirleyin.

ü  Yönlendirmeleri kullanın. 

ü  Çocuğu değişim için hazırlayın. 

ü  Seçme özgürlüğü verin.

ü  Esnek olun, siz uyum sağlayın. 

ü  Barış ve rahatlığını sağlayın..

ü  Aşırı aktif çocuklar için hareketli oyun alanı sağlayın.

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar