STRES YÖNETİMİ
İlişkiniz de öncelikle olumlu davranışları görmeyi ilke edinin. Küçük şeyleri kutlayın, teşekkür edin ve gülümseyin. Her zaman ileriye dönük planlarınız olsun.
Bakış açısı yaratma konusunda uygulamalar yapın. Gerçek hedefler geliştirin, önemli işlerinize öncelik verin, organize olun, zaman yönetimi için uygulamalar yapın. Kime ve hangi işe ne kadar zaman ayırdığınızdan emin olun ve gerçekten ayırdığınız zamana değip değmediğini düşünün.
İlişkilerinizde
esnek olmaya ve uyum sağlamaya özen gösterin. Sorunları çözün, uzlaşın, katı
tanımlamalardan, emir sözcüklerinden uzak durun. Mükemmellikten vazgeçin, her
zaman işlerin yolunda gitmeyeceğini hesaba katın. Her zaman bir planınız olsun
ve bulunduğunuz ortama uyum sağlayın.
Öfkeyi
ve düşmanlığı bir taraf bırakın. Biraz mizahı hayatınıza katın ve komiklik
yapın. Gülmek en iyi ilaçtır ve kendinize nazik davranın. Kendi kendinizin en
iyi arkadaşı olun.
İyilik
yapmak, kendinizi iyi hissettirir. İyiliği alışkanlık haline getirin ve
öncelikle kendinize iyilik yapın. İyi beslenin, egzersiz yapın ve dinlenin.
Kötü alışkanlıklarınızdan vazgeçin. Yeni bir şey öğrenmeyi alışkanlık haline
getirin. Zevk aldığınız şeyler yapın, dışarıya çıkın, temiz hava ve güneşi
hayatınıza daha sık dahil edin.
Kendinizi
iyi hissettirecek sosyal destek alanları oluşturun. Kendinizi iyi hissettiren
insanlarla beraber olun. İyi bir dinleyici olun ve duygularınız hakkında
konuşun.
Yaşamınızda
değiştirebileceğiniz şeyleri değiştirin, değiştiremediklerinize ise tepkinizi
değiştirin.
Ebeveynler,
çocuklarının stresle başa çıkmasına nasıl yardımcı olurlar?
Ebeveynler,
çocuklarını sakinleştirmek, stres ve üzüntü ile başa çıkmayı öğrenmek konusunda
destek olabilirler.
Öncelikle
çocuklarınızı rahatlatın.
Bunun
için aşağıdaki uygulamaları yapmalarına yardımcı olun.
ü Gözlerini kapat ve vücudunu rahatlat.
ü Sessizleş, sakinleş ve nefes al.
ü Ayakucundan başına kadar bütün kaslarını
ger ve sonra gevşet.
Hayal
etmesini sağlayarak sakinleştirin:
ü Gözlerini kapat, sakin bir şekilde nefes
al.
ü Huzurlu bir yer hayal et ve oraya doğru
yolculuğa çık.
ü Yolculuğa çıkan çocuğa, idealindeki
kendisini hayal etmesi söyle.
Olayların
kavramsal ifadesinde alternatifler geliştirin:
ü Olay hakkındaki inancı gözden geçirin,
yerine olumlu bir yaklaşım koymasını ve ifade etmesini sağlayın.
Örneğin,
“Bunun bir nedeni var.”, “Daha kötü olabilirdi.” vb.
ü Olumlu yaklaşımı geliştirmesi için
destek olun.
“Bunu
yapabilirim” vb. cümleleri söylemesi ve onaylaması için yardımcı olun.
ü Çocuğunuzun hayatına olumlu amaca
yönelik ifadeler katın ve kendiniz de her fırsatta kullanmayı ihmal
etmeyin.
Çocuğunuzun
amacına odaklanması ve amaca yönelik adım atmasına yardımcı olun. Geleceğinin
daha iyi olacağını varsayması için yardımcı olun, cesaretlendirin.
Örneğin,
“Ne istiyorsun?”, “Bunu nasıl elde edersin?”
Hedefe
ulaşma süreci, sonuçları hakkında fikir sahibi olmalarını ve olayların nasıl
gelişeceğini görebilmelerine yardımcı olun.
ü Çocuğunuzun çatışmaların çözümü
konusunda beceri kazanmasına destek olun:
Çocuğa,
çözüm seçeneklerini incelemek ve alternatif çözümler üretebilmesine yardımcı
olun. Bunun için alternatif çözümleri ve sonuçları konusunda karşılıklı
konuşun. Karar verme ve kararının sorumluluğunu alma becerisini
geliştirin.
ü Çocuklarınızın stresini yönetme
konusunda beceri kazandırırken, eldeki birçok kaynağı kullanarak destek
olabilirsiniz.
ü Çocuğunuz ile sorunlarınızı
tartışabilmek veya arkadaşları ile sorunlarını tartışabilmesine yardımcı olmak
için kitap, hikaye ve filmleri kullanın.
Aynı
sorunları olan hayali bir çocuk yaratın.
Çareler
için beyin fırtınası yapın. “Onun yerinde olsan, sen ne yapardın?”
ü Çocuğunuzun kendisini ifade edebileceği
faaliyetler yapmasını destekleyin.
Sanat
veya spor faaliyetlerinde bulunmasını sağlayın.
ü Kendi gerçek veya hayali hikayelerini
yazmalarına veya anlatmalarına destek verin.
Duyguları
ve olaylar hakkında günlük tutmasını sağlayın.
Yorumlar
Yorum Gönder